تعیین جنسیت در ایگوانا را یاد بگیریم
نوشته شده توسط : دکتر مهرداد حلوایی
 
 



 

تشخیص جنسیت در ایگوآناهای جوان بسیار دشوار است. در سن 6 ماهگی تفاوتهای جسمی ظاهر شده و به سادگی می توان نر و ماده بودن این خزنده را از هم تفکیک داد.


نرها: به طور عمومی سایز و وزن نرها از ماده ها بیشتر است و در مناطق مختلف متفاوت است. نرها در زیر گونه برجستگی بزرگی دارند که به آن فلس بشقابی می گویند و تا 3سالگی رشد نمی کند.
جمجمه و فک نرها نسبت به ماده ها بزرگتر می باشند.




در زیر رانهای آنها خلل و فرج های برجسته ای به چشم می خورد که در مجاور مخرج قرار دارند که در دوران جفت گیری مادۀ مومی شکل و بو داری از آنها خارج می شود که به وسیله آن ایگوآنای نر بر روی شاخه ها و صخره ها علامت گذاری کرده و نظر ماده ها را به سمت خود جلب می کند.




غبغب گاوی در نرها بلند تر و بزرگتر است. آلت تناسلی در نرها از 14 تا 16 ماهگی شروع به رشد کرده و قابل رویت می شود، قبل از این زمان برای تشخیص جنسیت می توانید در 11 ماهگی با لمس کردن زیر دم در قسمت آلت تناسلی برجستگی کوچکی را احساس کنید که دال بر نر بودن ایگوآنا است. ایگوآناها تیغ هایی در پشت گردن دارند که به تاج پشتی معرف است این تاج در نرها بلند تراست. در ایگوآناهایی که از سوء تغذیه رنج میبرند این تاج از رشد خوبی برخوردار نمی باشد. کیست چربی که بر روی سر قرار دارد در ایگوآنای نر برجسته تر می باشد.





ماده ها: ماده ها دارای جثه، جمجمه، کیست چربی و فلس بشقابی کوچکتری نسبت به نرها می باشند و در زیر ران خلل و فرج ندارند. تاج پشت گردن و غبغب گاوی در ماده ها کوتاه است و یا فاقد آن می باشند.





 




:: موضوعات مرتبط: دنیای جانوران , علوم جانوری و سلولی , دنیای خزندگان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1895
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 16 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: